יום שני, 30 ביוני 2014

ביקור חטוף בארץ, התרגשות שלפני סטאז' ומתכון לעוגיות שקדים, חמוציות ומי ורדים מעולות


כשהחלטתי לנסוע לארץ לביקור קצר, הנחתי שאכין איזו עוגה או שתיים למשפחה.
אחרי שפרסמתי את הגרלת קופסת העוגיות בעמוד הפייסבוק שלי, הבנתי שכנראה אאפה עוד קצת בימים האלה, וכמובן ששמחתי על ההזדמנות.
בקורס האחרון אמנם הכנו עוגות ומאפים מרשימים, אבל בערך מהאמצע שלו עברנו לעסוק אך ורק בשוקולד ובפיסול בסוכר, כך שעבר זמן רב מאז ממש אפיתי משהו בעצמי.
כנראה שהגעגוע הזה הביא לכך שבסופו של דבר ביליתי כשליש מהביקור שלי בארץ במטבח. כן, אני לא מגזימה. בחישוב מהיר העברתי שלושה ימים כמעט מלאים מתוך שמונה ימי ביקור באפייה.
אני חלילה לא מתלוננת, נהניתי מכל רגע, והחשוב ביותר הוא שחזרתי לפריז מצויידת בכעשרה מתכונים חדשים שיפורסמו כאן בשבועות הקרובים.


ספויילר. אלה רק חלק מהמתכונים שהכנתי לכם!

הביקור בארץ היה פשוט נפלא.
הוא לחלוטין לא היה מתוכנן, ולמען האמת מדובר בהחלטה של הרגע האחרון, לאחר שהבנתי ששליחת ציוד חזרה לארץ יקרה יותר מכרטיס טיסה. אז...קניתי כרטיס, החזרתי איתי טונה של בגדי חורף ושאר חפצים ובאתי לבקר את המשפחה והחברים.
קיבלתי מהסביבה שלי המון חיזוקים, תמיכה ועצות בשבוע הזה ומילאתי מצברים באנרגיות ונקודות למחשבה.
אני רוצה להודות בהזדמנות הזו לכל מי שעשה מאמץ להיפגש, להגיע, לזרוק מילה טובה ולייעץ. זו לא הפעם הראשונה שאני כותבת על גבי הבלוג הזה שזכיתי במשפחה וחברים הכי טובים שיש, ואגיד זאת שוב!

חזרתי לפריז במוצאי שבת, עייפה אך מרוצה. אחרי יומיים של מנוחה והתארגנות אני מתחילה מחר בבוקר את הסטאז' אל פייר ארמה.


זה תמיד זמן טוב לתמונה מפייר ארמה

כמובן שההתרגשות בשיאה, ואיתה גם החששות ואולי טיפה לחץ. 
בלי לחץ, זה לחץ טוב !
באמת שאין לכם מה לדאוג :)

אני עוד לא יודעת הרבה על אופן התנהלות הסטאז'. כל שידוע לי כעת הוא שהמשמרות שלי השבוע מתחילות בשש בבוקר כל בוקר, עד אחר הצהרים. אני מכינה עצמי נפשית ליקיצה בסביבות ארבע לפנות בוקר, ומקווה שאצליח להתרגל להירדמות באור יום והשכמה בחושך. 
כפי שהבנתי, בשבוע הבא המשמרות משתנות לצהריים עד הערב, אך הכל יהיה ברור יותר מחר.
לגבי העבודה עצמה, השף שראיין אותי לקראת הסטאז' הסביר שבכל שבוע כל מתמחה עובד בחלק אחר, ומתנסה בסוגי עבודה שונים. לדוגמא, בשבוע אחד נמצאים בצוות שמכין את הבסיס לעוגות ובשבוע לאחריו בצוות האחראי על הגימור הסופי. שמחתי לשמוע את זה, שכן השמועות שהגיעו אליי בעבר היו שאצל פייר ארמה, כסטאז'רים, מקבלים משימה שולית ומבצעים רק אותה לאורך כל הסטאז'. השתדלתי מלכתחילה לא לתת לשמועות להשפיע עליי, והאמת שזה גם נשמע היה מופרך.
בכל אופן, יהיה מאתגר, כיף ובוודאי מלמד. אני כולי ציפייה ומבטיחה לעדכן כבר בימים הקרובים איך הולך.







המתכון הראשון מתוך נבחרת האפייה שלי בשבוע בבית, הוא המתכון הבא לעוגיות שקדים, חמוציות ומי ורדים.
העוגיות הללו היו חלק מהפרס שהוגרל בבלוג, קופסת העוגיות מעשה ידיי, שהגיעה בסוף השבוע האחרון לידי הזוכה המאושרת.
עוד בקופסה היו עוגיות שוקולד ואגוזי לוז וכן אלפחורס שוקולד. שני המתכונים יתפרסמו כאן בהמשך.


קופסת העוגיות כפי שצולמה על ידי הזוכה, כנראה לאחר כמה טלטלות בדרך :)

את העוגיות הכנתי לאחר שרציתי גם מתכון "קליל" ולא שוקולדי לקופסא.
חיפשתי מתכון לעוגיות שקדים חדשות ונתקלתי במתכון הזה ב"פינטרסט".
לרוב, אני מכינה עוגיות שקדים מעולות מהמתכונים הפשוטים יותר והנימוחים המוכרים לכולנו, בצורת סהרונים או עוגיות עדינות עם אבקת סוכר.
הפעם רציתי משהו עשיר ומפנק יותר.
העוגיות הללו מזכירות יותר עוגיית שוקולד-צ'יפס מבחינת מרקם הבצק ואופן ההכנה. הן מעוטרות בחמוציות מיובשות שמשתלבות נהדר עם השקדים.




את השקדים, אגב, קולים כמה דקות בחום בינוני, וזה לגמרי מורגש ועושה את ההבדל בטעם העוגיות.



שקדים קלויים. עושים את כל ההבדל.
כדי קצת להתחכם, הוספתי למתכון המקורי (בו גם הורדתי את כמויות הסוכר והחמאה) מי ורדים, והתוצאה יצאה מעולה.

האמת, שאחר כך ניסיתי לחשוב איזה טעם העוגיות מזכירות לי, והגעתי למסקנה שמדובר בשילוב הטעמים שלו קורא פייר ארמה "איספהן". אצלו, מדובר בשקדים, פטל, ליצ'י ומי ורדים. אצלי, החמיצות-מתיקות של החמוציות מחליפה את הפטל, וגם ללא הליצ'י מדובר באחלה שילוב, שממש מזכיר את יצירות הגאון.
אם אתם לא אוהבים מי ורדים, אתם בהחלט יכולים להשמיט אותם. העוגיות יצאו נפלאות גם בלעדיהם.


כמה מהעוגות בקולקציית ה"איספהן" של ארמה

אז, ניפגש בקרוב.
ואם אתם מכינים את העוגיות, אל תשכחו לחזור לדווח איך יצא.
ואולי גם לשמור לי אחת...
שיהיה המשך שבוע נפלא :)





עוגיות שקדים, חמוציות ומי ורדיםכ-40 עוגיות
מבוסס על המתכון הזה

מצרכים:
2.5 כוסות קמח לבן (210 גרם)
1/4 כפית אבקת סודה לשתייה 
1/4 כפית מלח
200 גרם חמאה בטמפ' החדר
3/4 כוס סוכר לבן (150 גרם)
1 ביצה, גדולה
1/2 כפית תמצית וניל

כף מי ורדים
כוס חמוציות מיובשות
כוס שקדים (מולבנים או טבעיים, שלמים או קצוצים גס)

אופן ההכנה:
1. קולים וקוצצים את השקדים : מניחים אותם על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה, וקולים 7-8 דקות בתנור שחומם לחום בינוני (180 מעלות). אם השקדים כבר קצוצים יש לשים לב שהם לא נשרפים ולקצר את זמן  הקלייה בהתאם. מוציאים מהתנור ומצננים כמה דקות. מעבירים למעבד מזון וקוצצים בכמה פולסים קצרים. חשוב שלא תיווצר אבקה רבה ורוב השקדים יישארו קצוצים גס.
2. בקערה בינונית מערבבים יחד קמח, סודה לשתייה ומלח. מניחים בצד.
3. בקערת המיקסר עם בלון הקצפה (או במטרפה ידנית) טורפים חמאה וסוכר לתערובת קרמית ואוורירית (מקרימים). 
4. מוסיפים את הביצה וטורפים שוב להטמעתה.
5. מוסיפים וניל ומי ורדים וטורפים כמה שניות.
6. מחליפים לוו הערבול (K), מורידים את מהירות המיקסר ומוסיפים בהדרגה את תערובת הקמח. בכל פעם מוסיפים כשליש ומערבלים עד שנטמע.
7. שופכים פנימה חמוציות ושקדים קלויים וקצוצים, ומערבלים כמה שניות לפיזור אחיד בתערובת.
8. מכסים את בקערה בניילון נצמד ומעבירים למקרר לכחצי שעה. חלק זה אינו חובה אך מומלץ בעיקר בחודשי הקיץ.
9. בינתיים, מחממים תנור ל-180 מעלות.
10. מוציאים את הבצק מהקירור ויוצרים כדורים בקוטר 2-3 ס"מ. מניחים את הכדורים על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. לחילופין, אפשר "להפיל" תלוליות מהתערובת בעזרת שתי כפיות, למראה פרוע יותר ועגול פחות.
11. אופים את העוגיות כ-15-20 דקות. במתכון המקורי זמן האפייה הוא 20 דקות, אך אני הוצאתי את רוב העוגיות שלי לאחר 15. העוגיות שנשארו מעט יותר זמן יצאו שחומות מדיי ופחות עדינות במרקמן לטעמי.

12. מוציאים את העוגיות מהתנור, ממתינים כמה דקות ומעבירים לצינון מוחלט על רשת.
13. מאחסנים את העוגיות בקופסא אטומה בטמפרטורת החדר, כחמישה ימים- שבוע.

הערות:
* כאמור, ניתן להשמיט את מי הורדים אם לא אוהבים.

* בצק העוגיות הוא בסיס נפלא שכמעט ואינו דורש קירור, וקל מאוד להכנה. ניתן להחליף את השקדים בכל אגוז שאוהבים ואת החמוציות בפרי יבש אחר, שוקולד ועוד.
* ניתן גם ליצור מהבצק גלילים, להקפיא לחצי שעה ולחתוך לפרוסות לפני האפייה. יתקבלו עוגיות במראה יותר "מתוחכם".




תגובות על הפוסט? שאלות על המתכון?
סתם מילה טובה? :)
אני אשמח מאוד לתגובות, אז אנא- שתפו אותי!




6 תגובות:

  1. Sounds fantastic ! Will try them soon. Thank you !

    השבמחק
  2. המתכון נראה מעולה... ניסיון ראשון ביום שישי הקרוב :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. אשמח לשמוע איך יצא.
      תודה על הפירגון.
      דביר :)

      מחק
  3. שלום רב
    יש בעיה במתכון: כתוב 2.5 כוסות קמח = 210 גרם. זה לא נכון. כל כוס קמח הוא 140 גרם יוצר שכמות הקמח צריכה להיות 350 גרם ולא 210
    הסתכלתי במתכון המקורי האמריקאי ובאתר המקורי שהם עוגיות סיניות ושם כתוב באנגלית 2.5 cups. כנראה שיש חוסר התאמה בין הכוס האמריקאית לשלנו. אם נחלק 210 גרם ל 2.5 כוסות נקבל 84 גרם לכוס נתון בלתי אפשרי כל הדעות.
    אשמח אם תאירי את עיני מה המשקל המדוייק של הקמח שצריך להיות במתכון.

    תודה

    השבמחק
  4. היי יצחק,
    אכן אני רואה שיש בעיה במתכון.
    350 נשמע לי המון ולכן אצטרך לבדוק זאת ולעדכן.
    ממליצה בינתיים לעבור למתכון אחר או להמר ולנסות עם 2.5 כוסות אמריקאיות כמו במתכון.
    בהצלחה,
    דביר.

    השבמחק